We doen regelmatig aankopen via het internet. Van kleding tot boeken en van keukengerei tot sportartikelen, alles is er te vinden. Het is snel, makkelijk en je kunt het allemaal vanaf de bank regelen. Binnen enkele dagen of soms zelfs de volgende dag al, staat de bezorger aan de deur met de nieuwe aankoop. Ideaal geregeld, maar wat als je pakketje niet aankomt?
De webshop waar jij de aankoop hebt gedaan, is verantwoordelijk voor de verzending van het pakket. Als consument draag je pas het risico over het pakket als jij of je buren het pakket in ontvangst hebben genomen. Tot die tijd is de webshop verantwoordelijk. Dit betekent dat, als het pakket niet geleverd wordt, de webshop het eerste aanspreekpunt is. Je kunt vragen of de bestelling nogmaals geleverd kan worden of je kunt vragen om terugbetaling van het geld dat is betaald.
Daarnaast hebben pakketjes vaak een track & trace-code. Op de website van de postbezorger kun je die code invullen en dan wordt zichtbaar waar in het proces het pakket zich bevindt. Als je daar ziet dat het pakket nog in een distributiecentrum is, weet je dat je nog even moet afwachten. Als de website aangeeft dat het pakket bezorgd is en je zowel het pakket als een briefje dat het pakket bij de buren ligt niet hebt ontvangen, weet je dat het pakket waarschijnlijk niet meer geleverd zal worden en kun je contact opnemen met de webshop.
Als de webshop je bestelling niet opnieuw wil versturen en het geld niet wil terugbetalen, kun je de overeenkomst herroepen op basis van regels die gelden binnen de Europese Unie. De EU heeft regels gemaakt die de consument beschermen. Zo heeft de consument het recht om binnen veertien dagen de gesloten overeenkomst, zonder opgave van redenen, te herroepen. In de Nederlandse wet staat dit recht omschreven in art. 6:230o van het Burgerlijk Wetboek. Dit gaat alleen op als je een bestelling hebt gedaan bij een webshop binnen de Europese Unie. Bij webshops buiten de Europese Unie kun je je niet beroepen op deze regel. Als het pakketje niet geleverd wordt en de webshop, gevestigd binnen de Europese Unie, je niet tegemoetkomt, kun je binnen veertien dagen de overeenkomst herroepen. Dan is de verkoper op grond van de Europese regels verplicht om het betaalde bedrag naar je terug te storten.
Kortom, je staat als consument niet met lege handen als de bezorger niet aan je deur verschijnt. Je kunt aankloppen bij de webshop of wellicht biedt een track & trace-code uitkomst. Als je er dan niet uitkomt, kun je een beroep doen op de regels van de Europese Unie. Als je nu een keer de pech hebt dat je pakket niet aankomt, weet je wat je te doen staat!