Rechten van treinreizigers

NOS meldt dat in 2022 treinreizigers vaker te maken hebben gehad met treinuitval en vertragingen vergeleken met voorgaande jaren. De vertragingen worden veroorzaakt door externe factoren zoals het weer en aanrijdingen, maar ook door storingen en een personeelstekort. Flink balen voor fervente treinreizigers zoals studenten onderweg naar college of (jong)volwassenen onderweg naar werk. Maar ook interrailers, opgelet! Er bestaan namelijk best wat Europese rechten voor treinreizigers.

Om de rechten van passagiers in de hele Europese Unie te waarborgen, bestaat er sinds 2007 de Verordening 1371/2007 betreffende de rechten en verplichtingen van reizigers in het treinverkeer. Deze Europese wetgeving is rechtstreeks toepasbaar en inroepbaar door burgers in de Europese lidstaten. De hieronder besproken regels zijn dus ook relevant voor treinreizigers buiten Nederland, binnen Europa. De Verordening creëert procedurele verplichtingen zoals de verplichting op de exploitant om te informeren over de algemene voorwaarden, klachtenprocedures, e.d. De verordening behandelt daarnaast expliciet de situaties waarin er sprake is van een geannuleerde treinreis die de treinreiziger tenminste een uur vertraagt op zijn bestemming laat aankomen en een treinreis met vertraging van tenminste een uur.

Als een treinreiziger door een geannuleerde of vertraagde trein meer dan 60 minuten later aankomt op de eindbestemming, heeft hij recht op:

  • annulering en volledige of gedeeltelijke terugbetaling van het ticket;
  • terugbetaling van de kosten van de terugreis naar het oorspronkelijke vertrekpunt; of
  • vervoer naar de eindbestemming, eventueel door middel van een ander vervoermiddel;
  • hulp in de vorm van maaltijden en verfrissingen;
  • accommodatie, indien gedwongen om te overnachten.

De reiziger heeft in elk geval recht op een schadevergoeding: 25% van de ticketprijs bij vertraging tussen 1 en 2 uur, 50% van de ticketprijs bij meer dan 2 uur vertraging. Het recht op schadevergoeding vervalt als de reiziger afwist van de vertraagde of geannuleerde trein, of als de reiziger kiest voor terugbetaling van een ticket. Het recht vervalt ook wanneer er sprake is van omstandigheden buiten de macht van het bedrijf die de vervoerder niet kon vermijden, denk bijvoorbeeld aan een landelijke stroomstoring of een grote onverwachte storm.

Er bestaan verschillende mogelijkheden om de schadevergoeding te claimen: er kan eerst een klacht ingediend worden bij de nationale spoorwegmaatschappij. In Nederland kan dit vrij eenvoudig via de website van de NS. Vervolgens kan er eventueel nog een klacht worden ingediend bij een aangewezen nationale autoriteit. In Nederland is dit de Inspectie Leefomgeving en Transport. Daarnaast kan er ook gebruik worden gemaakt van buitengerechtelijke alternatieve geschillenbeslechting. Ten slotte kan de reiziger ook besluiten om een rechtszaak te beginnen tegen de spoorwegmaatschappij. Vertraging of annulering van een trein laat een treinreiziger dus niet achter met lege handen.